Mauricio Molina | direção musical, adufe, pandeiro e nakara
Daniela Tomaz | Direção, flauta travessa, adufe e sinos pitagóricos
For English, scroll bellow
É um projeto artístico pioneiro em Portugal, que procura impulsionar o tecido artístico nacional em parceria com o tecido artístico transnacional, através da reconstrução musical do repertório medieval ibérico, em latim e galaico-português. Tem como duplo objetivo, a dinamização do património intangível constituído pelas fontes musicais e do património românico, como a Igreja Românica de Ponte de Lima, Igreja de Santa Eulália de Arnoso, Igreja de S. Pedro de Rates, Igreja de S. Martinho de Cedofeita Porto e Igreja de Santiago em Palmela, assim como Colegiata de Santa Maria de Mur, Castell de Mur e Igreja românica de Sant Climent, Coll de Nargó, na Catalunha, Espanha e outros espaços históricos, como a belíssima Igreja dos Terceiros, Ponte de Lima.
De 2017 a 2024 já trabalhou com músicos como Lucía Martín, Eunice d’Aguiar (soprano), Virginia Gonzalo e Abigail Horro (soprano e harpa), Carlos Meireles, Jorge Luis Castro, José Carlos Mateus, Thiago Vaz Cruvinel (barítono/tenor), Isabella Shaw (mezzosoprano e harpa), Yenisey Gomez, Jasmina Črnčič, Joana Godinho e Mariana Fabião (mezzosoprano), Maria de Mingo, Enrique Pastor e Gustav Olai (cítola), Raúl Lacilla Crespo (gaita medieval, flauta e frestel), Jakub Michl, Anja Kolarič, Esin Alves Pereira, Juliette Primrose e Alejandro Hernandez (fídula), Ana Villamayor (harpa) e Josafat Larios (percussão), oriundos de Portugal, Espanha, Eslovénia, Reino Unido, República Checa, Turquia, Suécia, Brasil, Colômbia, Cuba, EUA e México.
Desde a sua formação, “Na Rota do Peregrino” trabalha anualmente em residência artística de criação em parceria com o Município de Ponte de Lima e Teatro Diogo Bernardes, integrado nos Encontros de Música Medieval “Caminho Português de Santiago”, sob direção de Daniela Tomaz, direção musical de Maurício Molina (City University of New York) e promovido pel’O Corvo e a Raposa Associação Cultural, com o apoio da Direção Regional de Cultura do Norte (2017-2023) e Direção Geral das Artes (2024). Em 2018/2019 contou com o apoio da Fundação GDA e em 2019 estabeleceu uma parceria com o Departamento de Música Antiga da Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Porto.
Estreou programas como “O Peregrino Medieval (2017), “Na Rota das Cantigas de Santa Maria de Portugal” (2018), “Ludus Danielis I Parte (2019), “Judicii signum: Profecias, canções e danças do Natal medieval” (2020), “Trovadores e Peregrinos: Canções e Danças nas Cortes Medievais Galaico-Portuguesas” (2021), Trovadores e Menestréis nas Cantigas de Santa Maria (2022) , “Pero cantigas de loor fiz: Lirismo e misticismo nas canções de Alfonso X (2023) e “Rotas de peregrinação: uma viagem a Roma, Montserrat e Compostela” (2024).
Em 2024, Na Rota do Peregrino lançou o seu primeiro trabalho discográfico “Dized, ai, trobadores: O cortês e o divino nas Cantigas de Santa Maria”, fruto da residência artística realizada na Ermida de Nossa Senhora de Guadalupe, com gravação a 13 Agosto 2022 pelo MPMP Património Musical Vivo e em colaboração com a (ex) Direção Regional de Cultura do Algarve.
Em 2024 são selecionados como “European Festival Emerging Artist”, apresentando-se no FeMAP - Festival de Música Antiga dels Pirineus, apoiado pelo European Festivals Fund for Emerging Artists - EFFEA, uma iniciativa da European Festivals Association (EFA), cofinanciada pela União Europeia.
[EN] “Na Rota do Peregrino” is an innovative artistic project in Portugal, which seeks to boost both the national and transnational artistic ecosystem through the musical reconstruction of the mediaeval repertoire, mainly from the Iberian Peninsula, in Latin and Galician-Portuguese. It has a double goal: on one hand, the dynamization of the intangible heritage constituted by the musical sources; on the other hand, the Romanesque heritage churches, highlighting the main Church in Ponte de Lima, Santa Eulália de Arnoso (Famalicão), S. Pedro de Rates (Póvoa do Varzim), S. Martinho de Cedofeita (Porto) and Igreja de Santiago (Palmela), as well as Santa Maria de Mur Collegiate Church, Castell de Mur and Saint Climent Church, Coll de Narg, Catalonia, Spain and other historic spaces such as the beautiful Igreja dos Terceiros, Ponte de Lima.
From 2017 to 2024, the ensemble has worked with musicians such as Lucía Martín, Eunice d'Aguiar (soprano), Virginia Gonzalo and Abigail Horro (soprano and harp), Carlos Meireles, Jorge Luis Castro, José Carlos Mateus, Thiago Vaz Cruvinel (baritone/tenor), Isabella Shaw (mezzosoprano and harp), Yenisey Gomez, Jasmina Črnčič, Joana Godinho and Mariana Fabião (mezzosoprano), Maria de Mingo, Enrique Pastor and Gustav Olai (cítola), Raúl Lacilla Crespo (medieval harmonica, flute and frestel), Jakub Michl, Anja Kolarič, Esin Alves Pereira, Juliette Primrose and Alejandro Hernandez (fídula), Ana Villamayor (harp) and Josafat Larios (percussion), from Portugal, Spain, Slovenia, the UK, the Czech Republic, Turkey, Sweden, Brazil, Colombia, Cuba, the USA and Mexico.
Since its foundation (2017), the ensemble works annually in an artistic creation residency, in partnership with the Municipality of Ponte de Lima and the Municipal Theatre “Teatro Diogo Bernardes”, integrated in the Medieval Music Meeting "Caminho Português de Santiago", directed by Daniela Tomaz and musical direction by Maurício Molina (City University of New York), and promoted by cultural association O Corvo e a Raposa, with the continuous support of the Regional Directorate of Culture of the North of Portugal from 2018 to 2023 and the General Directorate for the Artes in 2024. In 2018/2019 has also received support from the GDA Foundation and in 2019, has established a partnership with the Department of Early Music of ESMAE (Porto).
Na Rota do Peregrino has premiered programmes such as ‘O Peregrino Medieval’ (2017), ‘Na Rota das Cantigas de Santa Maria de Portugal’ (2018), ‘Ludus Danielis I Parte’ (2019), ‘Judicii signum: Prophecies, songs and dances of medieval Christmas’ (2020), ‘Trovadores e Peregrinos: Songs and Dances in the Galician-Portuguese Medieval Courts‘ (2021), Troubadours and Minstrels in the Songs of St Mary (2022) , “Pero cantigas de loor fiz: Lyricism and mysticism in the songs of Alfonso X (2023) and ”Pilgrimage routes: a journey to Rome, Montserrat and Compostela’ (2024).
The ensemble makes its first record release in 2024 with MPMP Património Musical Vivo (Portugal), fruit of an artistic residence held in the Ermida de Nossa Senhora de Guadalupe, Vila do Bispo, Algarve, with the recording of a live concert in collaboration with the Regional Directorate of Culture of the Algarve, august 2022.
In 2023/2024 they are selected as European Festival Emerging Artist, premiering “Pilgrimage Routes: A Journey to Rome, Montserrat, and Compostela” in August 10th and 11th August 2024 at the FeMAP - Festival de Música Antiga dels Pirineus, supported by the European Festivals Fund for Emerging Artists – EFFEA, an initiative of the European Festivals Association (EFA), co-funded by the European Union.
Na Rota do Peregrino and the Medieval Music Meeting "Caminho Português de Santiago" is an annual project (since 2017),and promoted by O Corvo e a Raposa Associação Cultural, in partnership with the Municipality of Ponte de Lima, the Teatro Diogo Bernardes and with the support of the Northern Regional Directorate for Culture (2017-2023) and the Directorate General for the Arts (2024).
Daniela Tomaz [Direção/Director]
Na Rota do Peregrino e Encontro de Música Medieval de Ponte de Lima Caminho Português de Santiago